Η Παρουσία της Επίγνωσης

Αυτό που είναι ολοφάνερο είναι ότι δεν μπορούμε «να γνωρίσουμε ποιοι είμαστε» ή «να βρούμε τον Εαυτό μας» χωρίς να προσπαθούμε να βρούμε αυτόν τον «εαυτό» ως κάποιο «πράγμα». Τι σημαίνει αυτό;


Σημαίνει ότι προσπαθούμε συνέχεια να μετατρέψουμε το υποκείμενο σε ένα αντικείμενο, μια εμπειρία. Αυτό δεν είναι ταύτιση; Το σώμα είναι ένα αντικείμενο για μας – γνωρίζουμε το σώμα – το σώμα δεν γνωρίζει εμάς. Οι σκέψεις είναι αντικείμενα για μας – γνωρίζουμε τις σκέψεις μας – οι σκέψεις δεν γνωρίζουν εμάς.

Έτσι, το να είμαστε το υποκείμενο σημαίνει ότι είμαστε αυτό που γνωρίζει, αυτό που έχει επίγνωση. Όμως «αυτό το κάτι» δεν είναι κάποιο πράγμα, αυτός ο «υποκειμενικός εαυτός» δεν είναι κάποιο πράγμα που μπορεί να βρεθεί με τους όρους αναφοράς του νου. Δεν
μπορούμε πουθενά να εντοπίσουμε το ουσιαστικό υποκείμενο. Είμαστε το υποκείμενο της παρούσας εμπειρίας, όμως αυτό το υποκείμενο δεν μπορεί να βρεθεί ΩΣ άλλο ένα πράγμα. Δεν είναι καθόλου δύσκολο να το βιώσουμε γιατί είναι συνέχεια παρόν κάθε στιγμή, απλά δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο της παρατήρησής μας, δεν μπορούμε να το μετατρέψουμε σε ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ.


Θα πρέπει επίσης να δούμε ότι σχεδόν όλη η πνευματική αναζήτηση προσπαθεί να καταστήσει το υποκείμενο ένα «πράγμα» ή ένα ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ – ένα λαμπερό φως, κάποιο θείο αίσθημα, κάποια μυστικιστική εμπειρία.

Το
υποκείμενο είναι παρόν κάθε στιγμήείμαστε εδώ τώρα. Αυτό είναι αναντίρρητο. Όμως πώς ξέρουμε ότι είμαστε εδώ; Πώς γνωρίζουμε το υποκείμενο; Το γνωρίζουμε γιατί υπάρχει επίγνωση. Το γνωρίζουμε γιατί η εμπειρία γίνεται γνωστή, και αυτό είναι δυνατό μόνο αν το υποκείμενο είναι παρόν.

Έτσι, αντί να ψάχνουμε για κάποια ιδιαίτερη εμπειρία ως την εκδήλωση του υποκειμένου ή της «γνώσης του Εαυτού», ας αναγνωρίσουμε ότι απλά επειδή η εμπειρία γίνεται γνωστή, γνωρίζουμε τον εαυτό μας. Απλά
επειδή κάθε εμπειρία είναι παρούσα, ΕΜΕΙΣ πρέπει να είμαστε εδώ. Εμείς είμαστε απαραίτητοι προκειμένου η εμπειρία να γίνει γνωστή, όποια κι αν είναι αυτή.

Κατά συνέπεια, καμιά εμπειρία δεν απορρίπτεται – δεν υπάρχουν όροι ως προς την εμπειρία. ΚΑΘΕ
εμπειρία είναι απόδειξη του Εαυτού μας. Ή μπορούμε να πούμε ότι η γνώση της εμπειρίας είναι αυτόματη γνώση του Εαυτού.

Εδώ βρίσκεται ένα κοινό πρόβλημα για τους περισσότερους ανθρώπους της πνευματικής αναζήτησης, η ανάγκη τους να απορρίπτουν ορισμένες εμπειρίες προτιμώντας κάποιες ιδιαίτερες εμπειρίες του Εαυτού. Στην ουσία είναι μάταιο, γιατί ο «Εαυτός» είναι παρών σε κάθε εμπειρία. Δεν
υπάρχει εμπειρία πιστοποίησης. ΑΥΤΟ είναι. Είμαστε ΕΔΩ. Είμαστε παρόντες. Και είμαστε συνειδητοί.

Αυτή η παρουσία της συνείδησης είναι η απόδειξη του Εαυτού μας. Η ανακάλυψη του τι αληθινά είμαστε είναι απλά η εγκατάλειψη της ανάγκης για κάποια ιδιαίτερη εμπειρία και η αναγνώριση της τέλειας παρουσίας μας έτσι όπως είναι αυτή εδώ τη στιγμή.